Aplikacja nazywa się Mobile Alert, instaluje się ją na smartfonie lub tablecie z systemem operacyjnym IOS, Android lub Windows. Służy do rejestrowania uwag, które są nazywane incydentami. Informacja o każdym rejestrowanym incydencie składa się ze zdjęcia, współrzędnych, ewentualnego komentarza i kategorii incydentu. Użytkownik uruchamia aplikację, robi zdjęcie, wybiera kategorię, wpisuje (lub nie) komentarz i wysyła zgłoszenie. I to koniec funkcjonalności aplikacji na smartfonie.

Ważne jest co dalej dzieje się ze zgłoszonymi incydentami. Otóż zarejestrowanymi incydentami zarządza administrator, który otrzymuje e-maila o incydencie oraz ma możliwość przeglądania incydentów na mapie lub w formie tabelarycznej. Co z nimi robi zależy oczywiście od celu ich zbierania.

My zdefiniowaliśmy dwa zestawy kategorii:

INTERWENCJE – zestaw kategorii dla incydentów, które wymagają interwencji odpowiednich służb, np. straży miejskiej czy wydziału utrzymania dróg.

ODKORKUJ PIASECZNO – zestaw kategorii dla incydentów, a właściwie uwag i informacji, które będziemy wykorzystywać do analizy naszego układu komunikacyjnego.

Jak działa aplikacja Mobile Alert?

Po uruchomieniu aplikacji, jeśli lokalizacja jest ustalona, smartfon wchodzi w tryb aparatu fotograficznego. Robimy zdjęcie, następnie jeśli zdjęcie na się nie podoba to możemy zrobić zdjęcie jeszcze raz lub zapisujemy zdjęcie. Wtedy przechodzimy do wyboru kategorii. Ekran wyboru kategorii różni się w zależności od systemu operacyjnego smartfonu. Na urządzeniach z systemem operacyjnym IOS (IPhone) i Android (np. Samsung) pojawia się kółko, tak jak na rys. poniżej. Tutaj wybór kategorii odbywa się poprzez przewijanie kółka. Przejście do drugiego zestawu kategorii odbywa się poprzez przewinięcie ekranu w lewo lub w prawo.

odkorkuj piaseczno android            Interwencje android

Na smartfonach z Windows pojawia się ekran z kwadratami i wybieramy właściwy kwadrat:

interwencje windows

 

Następnie możemy dodać komentarz lub od razu przejść do opcji wysłania zgłoszenia. Dostajemy komunikat, że incydent został zgłoszony. Wysłane zostało zdjęcie, współrzędne, ewentualny komentarz i kategoria incydentu. Numer telefonu nie jest wysyłany.

 

W zbiorze INTERWENCJE zdefiniowaliśmy następujące kategorie:

Dziura w jezdni | Zły znak drogowy | Zalana ulica | Awaria sygnalizacji | Nielegalne parkowanie

Nielegalna reklama | Śmieci na ulicy | Śmieci na posesji | Martwe zwierzę | Wandalizm |

Śmieci z komina | Inne – napisz co jest nie tak

Te zgłoszenia będą automatycznie przekierowane do Urzędu Miasta i Gminy w Piasecznie. Mamy deklarację, że odpowiednie służby będą reagować na incydenty zgłoszone tą drogą. Będziemy na bieżąco sprawdzać, czy zgłoszenia docierają do właściwych osób i reagować, gdy informacja nie będzie docierać tam gdzie trzeba.

Aplikacja będzie działać na obszarze całego powiatu piaseczyńskiego. W przypadku, gdy zgłoszenie będzie dotyczyć innej gminy albo gdy zgłoszenie będzie dotyczyć powiatu, będziemy przesyłać informacje o zgłoszeniach do tych instytucji. Mamy nadzieję, że i w takich przypadkach odpowiednie służby będą reagować na takie zgłoszenia.

 

W zbiorze ODKORKUJ PIASECZNO zdefiniowaliśmy następujące kategorie incydentów:

Węzeł gordyjski duży | Węzeł gordyjski mały | Korek 5 min. | Korek 10 min. | Korek 15 min. |

Korek >15 min. | Zła sygnalizacja | Zła organizacja ruchu | Zła jakość nawierzchni |

Złe oznakowanie pionowe | Złe oznakowanie poziome | Inne – napisz co jest nie tak

Liczymy na to, że łatwiej będzie wysłać informację bezpośrednio z „miejsca zdarzenia”. Na przykład stoisz w korku 10 min., wyciągnij telefon, uruchom aplikację, zrób zdjęcie (nie jest potrzebne, ale nie można tego kroku pominąć), wybierz kategorię Korek 10 min. i wyślij zgłoszenie. My zbierzemy takie informacje i dzięki współrzędnym będziemy wiedzieli gdzie i jak długo stoi się w korkach na naszych ulicach. Pomoże nam to w identyfikacji i opisie naszych „węzłów gordyjskich” i posłuży jako argument w rozmowach z instytucjami odpowiedzialnymi za daną drogę.

Co się dzieje ze zgłoszeniami?

Administrator dostaje powiadomienie o każdym zgłoszeniu, może przeglądać zgłoszenia na mapie i w postacie tabelarycznej:

raport 4

raport 3

Pełna informacja o zgłoszeniu wygląda tak:

raport 2

Z zależności od reguły ustawionej dla danej kategorii, wiadomość może być automatycznie przesłana np. do straży miejskiej czy zarządcy drogi.

raport 1

Instalacja i zasady korzystania z aplikacji Mobile Alert

W swoim sklepie na telefonie znajdź Mobile Alert firmy Intergraph Corporation, ikonka powinna wyglądać tak jak obok,  ma ikona

i zainstaluj aplikację.

Można pobrać aplikację bezpośrednio korzystając z kodu QR:

Android:

android

IOS:

iOS

Windows:

windows phone

lub bezpośrednio z linków:

android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.intergraph.mobilealert&hl=pl

iOS: https://itunes.apple.com/us/app/mobile-alert/id569411167?mt=8

windows: https://www.microsoft.com/pl-pl/store/apps/mobile-alert/9nblggh110x5

Zasady korzystania z aplikacji Mobile Alert przez właścicieli smartfonów:

  1. Korzystanie z aplikacji Mobile Alert jest możliwe anonimowo (bez rejestracji).
  2. Aplikacja Mobile Alert dostępna jest bezpłatnie na urządzenia mobilne typu smartphone / tablet, wykorzystujące systemy operacyjne Android, iOS oraz Windows.
  3. W celu uruchomienia aplikacji, urządzenie mobilne musi mieć zapewnione aktywne połączenie internetowe i aktywną usługę GPS,
  4. Koszty transmisji danych związanych ze zgłaszaniem Incydentów pokrywają użytkownicy aplikacji Mobile Alert we własnym zakresie na podstawie umów zawartych z podmiotami świadczącymi takie usługi.
  5. Użytkownik w każdym momencie może zakończyć korzystanie z aplikacji Mobile Alert poprzez trwałe usunięcie aplikacji ze swojego urządzenia mobilnego.

Dostawca aplikacji dołożył wszelkich starań, aby aplikacja działała bez błędów. Jeśli jednak zauważysz błąd w działaniu aplikacji lub uznasz, że jakaś funkcja powinna działać inaczej, wyślij swoją uwagę jako zgłoszenie w kategorii “Inne – napisz co jest nie tak” lub wyślij e-mail na adres: administrator@odkorkujpiaseczno.pl.

Zgłosimy Twoją uwagę do dostawcy aplikacji. 

Aplikację Mobile Alert możemy użyć do zgłaszania incydentów na obszarze powiatu piaseczyńskiego dzięki uprzejmości firmy Intergraph Polska sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi, przy ul. Wólczańskiej 178. Dział tej firmy, o nazwie Hexagon Geospatial jest twórcą i dostawcą zarówno aplikacji jak i infrastruktury informatycznej do zarządzania incydentami. Administratorem zgłoszonych incydentów jest Fundacja OMNIGEA, z siedzibą w Józefosławiu, przy ul. Ogrodowej 42.