Jaka powinna być nowa DK79?

wykop

Zdjęcie: Google Street View

 

GDDKiA, decydując o ograniczonym zakresie remontu skrzyżowania ul. Puławskiej z ul. Okulickiego, jako podstawowy argument podawała modernizację DK 79 na odcinku od ul. Energetycznej do Góry Kalwarii, która to miałaby się zdarzyć już za 4 lata (według GDDKiA). Ma powstać dwujezdniowa droga zgodnie z pierwotnym projektem gotowym do realizacji już w 2010 r. O ile pamiętam, wtedy jednak straciła moc decyzja środowiskowa i budowę odłożono na nie-wiadomo-kiedy.
Teraz zaczyna się mówić o tym, kiedy to „nie-wiadomo-kiedy” może się zdarzyć za 4-5 lat (bardzo optymistycznie).
Rzeczywiście GDDKiA przygotowuje się do uzyskania nowej decyzji środowiskowej. Ponieważ od wykonania poprzedniego projektu minęło wiele lat, należy się teraz gruntownie zastanowić nad tym, jak powinna być zmodernizowana DK79, szczególnie na terenie miasta Piaseczna.
Dwupasmowa droga jest jak rzeka – przecina miasto na 2 części. To będzie już inna droga, nie da się już na nią wjechać czy przejechać z ulic poprzecznych takich jak ul. Żeromskiego czy ul. Staszica. Stary projekt zakładał wiadukty na ul. Okulickiego, ul. Chyliczkowskiej i ul. 17 Stycznia. To istotne ograniczenie przejazdów przez DK79 i okropna ingerencja w krajobraz.
Wschodnia część miasta ma swój ogromny potencjał. To tereny oznaczone w mpzp jako tereny produkcji (ok. ul. Żeromskiego) a na południe od ul. Staszica mieszka sporo osób. Ale to też rzeka Jeziorka, stanowiąca wciąż wielką i nieodkrytą rekreacyjną atrakcję naszej gminy. Trakt Perełki – czyli zielony ciąg spacerowo-rekreacyjny, zaczynający się w okolicach CEM, docelowo biegnie aż do rzeki Jeziorki i umożliwi mieszkańcom korzystanie z tej pięknej okolicy.
W ub. roku Gmina Piaseczno stała się właścicielem ok. 10 ha z terenu tzw. „porzeczek”, przy ul. Chyliczkowskiej i rozpoczęły się już prace koncepcyjne nad zagospodarowaniem tego terenu. Gmina planuje tu wybudować kompleks sportowy. Jest szansa (i miejsce) również na środowiskowy dom społeczny (wspólne przedsięwzięcie ze Starostwem Powiatowym). Są to dalekosiężne plany ale wskazujące na ważną rolę tej części miasta dla wszystkich mieszkańców gminy.
I dlatego warto podjąć starania i zjednoczyć się w przekonywaniu GDDKiA, że nie można zmodernizować DK79 według pierwotnych planów. Potrzebujemy nowej DK79 ale na odcinku od ul. Okulickiego do ul. Staszica musimy schować ją w wykopie. Dzięki temu nie tylko zachowamy ale wręcz udrożnimy połączenia naszych miejskich ulic po obu stronach DK79, ale też droga nie będzie tak drastycznie ingerować w nasz krajobraz. Wszystkie skrzyżowania byłyby na obecnym poziomie a ruch samochodowy byłby mniej widoczny i uciążliwy. Takie rozwiązanie wcale nie jest specjalnie ekstrawaganckie ani bardziej kosztowne niż budowanie wiaduktów.
Być może niektórym wyda się to utopią, rzeczą niemożliwą do realizacji ale trzeba spróbować. Albo to się nam uda, albo będziemy mieć „rzekę” samochodów, przecinająca nasze miasto na 2 części.

Dyrekcjo GDDKiA: budujmy DK79 w wykopie!

Ciekawy jestem Państwa opinii.

Robert Widz
Rada Miejska w Piasecznie
25.01.2018 r.

Po remoncie Puławska/Okulickiego

Remont skrzyżowania ul. Puławskiej z ul. Okulickiego w zasadzie jest skończony. Według pierwotnych ustaleń pomiędzy gminą Piaseczno a GDDKiA miało być dużo lepiej, zostało tylko trochę lepiej. Można zauważyć znaczącą poprawę drożności skrzyżowania w jeździe DK79 na wprost, to ze względu na wydłużone lewoskręty i samochody skręcające w lewo nie blokują już pasów do jazdy na wprost. Ale sam skręt w lewo trwa tyle samo – fazy sygnalizacji się nie zmieniły.
Jeśli chodzi o pojazdy wjeżdżające na skrzyżowanie z DW 721 to nic się nie zmieniło. Tu trzeba pamiętać, że dopiero zakończenie przebudowy DW 721 przyniesie odpowiedź na pytanie, na ile drożność tego skrzyżowania się zmieni.
GDDKiA deklaruje prowadzenie analiz ruchu i ewentualnie korekty sygnalizacji. Gmina Piaseczno od początku stoi na stanowisku, że zmiana ustawienia sygnalizacji świateł powinna być częścią tego niewielkiego remontu.
Na skrzyżowaniu niewiele już się zmieni do czasu kompleksowej przebudowy DK 79 na odcinku od Energetycznej do Góry Kalwarii. Przypomnę, że argumentem GDDKiA za ograniczeniem remontu była właśnie decyzja o przystąpieniu do przebudowy tej drogi. Według ówczesnych zapewnień, rok ma potrwać uzyskanie decyzji środowiskowej a potem ma być ogłoszony przetarg na projekt a docelowe skrzyżowanie z wiaduktem miałoby powstać w ciągu 4 lat.
Nie wierzyłem i dalej nie wierzę, że to się uda. Zapewne po obecnym skrzyżowaniu będziemy jeździć jeszcze z 5-7 lat. Oczywiście gdyby GDDKiA dotrzymała swoich zapewnień, będę się bardzo cieszył.
Moje obowiązki w Radzie Miejskiej spowodowały dość długie „milczenie” na tej stronie. Postaram się to w najbliższym czasie nadrobić, przekazując Państwu najnowsze informacje o harmonogramie przebudowy DW 721, skrzyżowania ul. Armii Krajowej z ul. Chyliczkowską i nowych inwestycjach gminy, powiatu i samorządu województwa mazowieckiego na naszym terenu, ponieważ jest całkiem sporo dobrych wiadomości.
Robert Widz
Rada Miejska w Piasecznie
25.01.2018 r.